juli 25 2019 Jordmorklinikken

Hva kan blødninger i svangerskapet bety?

Vi ved Oslo Jordmor og Ultralydklinikk får daglig henvendelser fra kvinner som opplever blødning i svangerskapet. Dette oppleves av samtlige som svært dramatisk, enten det er tidlig eller sent i svangerskapet. De aller fleste vil umiddelbart ha et behov for å sjekke om alt er bra, og om det fortsatt er liv i magen.

jente

Dersom den gravide har vært på rutineultralyd på sykehuset, oppfordres hun ved blødning å ta kontakt med sykehuset der hun har fødeplass. De som er kortere kommet kan gjerne komme på en ultralydundersøkelse hos oss.

Blødning i svangerskapet kan bety alt og ingenting. Det er derfor stor usikkerhet hva blødningen betyr. Derfor kan det være nyttig å gjøre en ultralydundersøkelse for å få et sikkert svar.

Blødning i graviditeten deles inn i tidlige blødninger frem til uke 12, og senere blødninger fra uke 13 og ut svangerskapet.

Blødning i svangerskapet har mange ulike årsaker som alle opptrer forskjellig.

Forekomst

Ca 25% av alle gravide opplever blødning i løpet de første ukene av svangerskapet, og halvparten av disse vil abortere. Inntil 30% som føder til termin, har hatt blødning tidlig i svangerskapet.

Hva er årsaken?

Vanlige årsaker kan være:

–              Implantasjonsblødning. Dette skyldes at det befruktede egget «graver» seg inn i livmorslimhinnen og skjer som regel litt før tidspunktet for forventet neste menstruasjon.

–              Spontanabort. Deles inn i tidlige, dvs før utgangen av uke 12, og sene som er etter uke 12. De tidlige er vanligst.

–              Truende abort. Merkes som blødning fra skjeden og moderate smerter.

–              En abort som har startet fører oftest til rikelig, frisk blødning. Det kan av og til være spor av rester etter graviditeten (klumper og hinnerester).

Sjeldnere årsaker

–              Graviditet utenfor livmoren. Typiske tegn på denne tilstanden er magesmerter og sparsom blødning fra skjeden. Smertene er ofte lokalisert til den ene siden av magen som kan oppleves som alt fra murrende, takvise og sterke smerter. Tilstanden opptrer fra ca uke 6 til 8 svangerskapsuke. Graviditet utenfor livmoren kan bli veldig alvorlig dersom det ikke oppdages, fordi egglederen kan sprekke og gi massiv blødning i buken.

–              Blæremola (ukontrollert vekst av morkakeanlegget) kan gi blødning tidlig i svangerskapet.

–              Foranliggende morkake. Når morkaken (placenta) dekker mormunnåpningen mot skjeden kan dette føre til blødning i siste halvdel av svangerskapet. Denne tilstanden gir vanligvis ikke smerter.

–              For tidlig løsning av morkaken. Kan gi plutselige smerter mot slutten av svangerskapet. Livmoren blir øm og stram ved berøring av den, spesielt i det området der den har løsnet fra livmorveggen. Smerter følger oftest med denne tilstanden.

Diagnostikk

Når man vet hvor langt svangerskapet har kommet, vet smertebildet og blødningens omfang og i tillegg har gjort en ultralydundersøkelse/gynekologisk undersøkelse vil man kunne avklare diagnosen.

I siste trimester vil blødning som oftest føre til innleggelse på sykehuset der kvinnen har fødeplass.

Behandling

Ved blødning er hensikten å bevare svangerskapet uten å sette mors helse i fare.

De fleste aborter i første trimester er komplette og skjer spontant uten at kvinnen trenger helsehjelp.

Når blødninger oppstår sent i svangerskapet kan det være aktuelt med øyeblikkelig hjelp med keisersnitt.

Prognose

Ved blødninger inntil uke 12 er prognosen oftest god. Mindre enn 20 av tilfellene ender med abort. Der ultralyd viser intakt svangerskap i livmoren, overlever 9 av 10 foster!

En større morkakeløsning senere i svangerskapet er veldig alvorlig og krever umiddelbar behandling fordi det da er fare for barnets liv.