P-stav

Les om: Kobberspiral | Hormonspiral | P-sprøyte | Minipille | P-piller | LARC | FAQ | Billig prevensjon

P-stav er laget av plast og inneholder hormoner for 3 år.

P-staven inneholder kun hormonet gestagen. Den forebygger graviditet på samme måte som p-piller. Den hindrer eggløsning, gjør slimhinnen i livmoren tynn og det danner seg en slimpropp ved inngangen til livmoren slik at sædcellene ikke kommer inn. En jevn, lav dose hormon gir god beskyttelse mot graviditet. Dette er en av de enkleste og sikreste metodene for hormonell prevensjon.

Staven plasseres under huden på overarmen inn mot kroppen. Den sitter på plass inntil 3 år. Den settes inn med lokalbedøvelse. Du kan ikke se staven, men den kan kjennes når du trykker fingrene mot den.

Dersom du setter inn staven den første eller andre dagen i en menstruasjon er du beskyttet mot graviditet etter 7 dager. Ved oppstart utenom dette må du vente i 14 dager før du er beskyttet mot graviditet. Bruk annen prevensjon i mellomperioden frem til du er beskyttet mot graviditet.

Det er også større risiko for mellomblødninger.

P-staven øker ikke blodproppfaren, og kan derfor brukes av de som ikke kan bruke prevensjonsmiddel som inneholder østrogen.

Plagsomme men ufarlige bivirkninger:

• Blødningsforstyrrelser/uregelmessig mens
  • Hodepine
  • Svimmelhet
  • Humørsvingninger
  • Kviser
  • Ømme bryster
  • Nedsatt sexlyst

Staven beskytter mot graviditet med 99,9 % sikkerhet i 3 år fra den er satt inn. Etter 3 år er den uten sikker virkning.

• Pms, eggløsingssmerter og menssmerter reduseres eller lindres
  • Noen mister mensen etter noen måneder
  • Slipper å tenke på prevensjon på 3 år

• Kan gi bivirkninger de første månedene