Hormonspiral

Les om: Kobberspiral | P-stav | P-sprøyte | Minipille | P-piller | LARC | FAQ | Billig prevensjon

Hormonspiralen er laget av plast. Den settes inn i livmoren av jordmor. Det finnes to typer; Mirena som varer i 5 år, samt Jaydess som varer i 3 år. Disse kan brukes selv om du ikke har vært gravid.

Inneholder kun hormonet gestagen. Hormonspiral forebygger graviditet ved at det danner seg en slimpropp ved inngangen til livmoren slik at sædcellene ikke kommer inn. Miljøet i livmoren og egglederen hemmer sædcellenes bevegelighet. Noen kvinner opplever endringer i livmorslimhinnen og/eller at eggløsningen stopper.

Spiralen plasseres i livmoren av jordmor og kan sitte på plass inntil 3/5 år. Settes spiralen inn i slutten av en menstruasjon, er livmorhalsen litt mer åpen enn ellers. Tar du Ibux to timer før spiralen settes inn vil det være litt mindre ubehagelig å sette den inn.

Hormonspiral øker ikke blodproppfaren, og kan derfor brukes av de som ikke kan bruke prevensjonsmiddel som inneholder østrogen. Hos noen få støtes spiralen ut av livmoren. Man kan også få betennelse i livmoren like etter at spiralen er satt inn. Ved symptomer på bekkenbetennelse må du straks oppsøke lege.

Plagsomme men ufarlige bivirkninger:

• Ubehag ved innsetting
  • Blødningsforstyrrelser/uregelmessig mens
  • Hodepine
  • Svimmelhet
  • Humørsvingninger
  • Kviser
  • Ømme bryster

Hormonspiralen beskytter mot graviditet med 99,8 % sikkerhet i 3/5 år fra den er satt inn. Etter gitte periode år er den uten sikker virkning.

• Beskytter fra første dag
  • Pms, eggløsingssmerter og menssmerter reduseres eller lindres
  • Noen mister mensen etter noen måneder
  • Slipper å tenke på prevensjon på 3/5 år

• Kan gi bivirkninger de første månedene
  • Kan ikke selv regulere menstruasjonen
  • Koster mye (hormonspiralen har en høy førstegangsutgift, men er billigere enn de fleste andre prevensjonsmetoder over tid)

Hva må undersøkes før jeg kan få hormonspiral?

• Sjekkliste om din egen helse
  • Graviditetstest dersom det er mulighet for at du kan være gravid
  • Prøvetakning for smittesjekk på indikasjon; som smerter, blødning, lukt eventuelt partnerbytte
  • Underlivsunderøkelse er nødvendig