Minipille

Les om: Kobberspiral | Hormonspiral | P-stav | P-sprøyte | P-piller | LARC | FAQ | Billig prevensjon

Minipillen inneholder kun hormonet gestagen og forebygger graviditet på samme måte som p-piller.

Minipille hindrer eggløsning, gjør slimhinnen i livmoren tynn og det danner seg en slimpropp ved inngangen til livmoren slik at sædcellene ikke kommer inn. Mensen kommer uregelmessig til å begynne med, men forsvinner ofte etter hvert.

Du tar en pille til samme tid hver dag. Du skal ikke ta en 7 dagers pause. Starter du med minipillene den første eller andre dagen i en menstruasjon er du sikker fra første pille. Ved oppstart utenom dette må du vente til åttende pille før du er beskyttet mot graviditet. Bruk annen prevensjon i tillegg de første syv dagene.

Minipiller øker ikke blodproppfaren, og kan derfor brukes av de som ikke kan bruke prevensjonsmidler som inneholder østrogen.

Plagsomme men ufarlige bivirkninger:

• Blødningsforstyrrelser/uregelmessig mens
  • Hodepine
  • Svimmelhet
  • Humørsvingninger
  • Kviser
  • Ømme bryster
  • Nedsatt sexlyst

Ved riktig bruk beskytter minipillen mot graviditet med 97 % sikkerhet.

• Beskytter fra første pille dersom du begynner med minipillene fra første eller andre menstruasjonsdag
  • Pms, eggløsingssmerter og menssmerter reduseres eller lindres
  • Noen mister mensen etter noen måneder

• Kan gi bivirkninger de første månedene