P-sprøyte

Les om: Kobberspiral | Hormonspiral | P-stav | Minipille | P-piller | LARC | FAQ | Billig prevensjon

P-sprøyten inneholder kun hormonet gestagen. Den forebygger graviditet på samme måte som p-piller.

P-sprøyte hindrer eggløsning, gjør slimhinnen i livmoren tynn og det danner seg en slimpropp ved inngangen til livmoren slik at sædcellene ikke kommer inn.

En sprøyte settes i en stor muskel, vanligvis i rumpa, hver 3. måned. Går det mer enn 3 måneder mellom to sprøyter er du ikke beskyttet mot graviditet. Bruk da kondom frem til en uke etter at ny sprøyte er satt.

Settes sprøyten den første eller andre dagen i en menstruasjon er du sikker fra første dag. Ved oppstart utenom dette må du vente til den åttende dagen før du er beskyttet mot graviditet. Bruk da annen prevensjon i tillegg den første uken.

P-sprøyten øker ikke blodproppfaren, og kan brukes av jenter som ikke kan bruke prevensjonsmidler som inneholder østrogen. Sprøyten øker faren for benskjørhet som voksen. Den bør derfor ikke være førstevalget ditt dersom du ikke er ferdig utvokst.

Plagsomme men ufarlige bivirkninger:

• Blødningsforstyrrelser/uregelmessig mens
  • Hodepine
  • Svimmelhet
  • Humørsvingninger
  • Kviser
  • Ømme bryster
  • Nedsatt sexlyst

Ved riktig bruk beskyttet p-sprøyte mot graviditet med 99,7 % sikkerhet.

• Beskytter fra første dag dersom man setter p-sprøyten første eller andre menstruasjonsdag.
  • Pms, eggløsingssmerter og menssmerter reduseres eller lindres
  • Noen mister mensen etter noen måneder
  • Slipper å tenke på prevensjon hver dag

• Kan gi bivirkninger de første månedene