Kobberspiral

Les om: Hormonspiral | P-stav | P-sprøyte | Minipille | P-piller | LARC | FAQ | Billig prevensjon

Kobberspiralen er laget av plast og kobbertråd. Den settes inn i livmoren av oss. Spiralen kan sitte inne i 5 år. Den kan brukes selv om du ikke har vært gravid.

Kobberspiral forebygger graviditet uten bruk av hormoner. Eggløsning går som normalt, slimhinnen i livmoren blir ikke tynn og det danner seg ikke en slimpropp ved inngangen til livmoren som ved hormonell prevensjon.

Sæd som kommer i kontakt med kobber blir ødelagt. Den kan derfor ikke befrukte egg. Skulle et egg bli befruktet vil det ikke feste seg til slimhinnen. Spiralen irriterer slimhinnen slik at den støtes ut som en menstruasjon.

Jordmor Birgitte - Jordmorklinikken.no - bildeBruk den riktig

Spiralen plasseres i livmoren av jordmor hos oss. Kobberspiralen sitter på plass inntil 5 år. Settes spiralen inn i slutten av en menstruasjon, er livmorhalsen litt mer åpen enn ellers. Tar du Ibux to timer før spiralen settes inn vil det være litt mindre ubehagelig å sette den inn.

Risikoer den første uka

Den første uka er det økt risiko for betennelser. Dersom du får feber/sykdomsfølelse, underlivssmerter eller illeluktende farget utflod i større mengder enn tidligere, kontakt lege. Den første uka etter innsettingen bør du ikke ha samleie eller bade.

Kobberspiralen øker ikke blodproppfaren, og kan derfor brukes av de som ikke kan eller ønsker å bruke prevensjonsmiddel som inneholder hormoner. Hos noen få støtes spiralen ut av livmoren. Man kan også få betennelse i livmoren like etter at spiralen er satt inn. Ved symptomer på bekkenbetennelse må du straks oppsøke lege.

Plagsomme men ufarlige bivirkninger:

• Ubehag ved innsetting
  • Økt menstruasjonsblødning
  • Økte menssmerter

Kobberspiral beskytter mot graviditet med 99,4 % sikkerhet i 5 år fra den er satt inn. Etter 5 år har den usikker virkning.

• Beskytter fra første dag
  • Slipper å tenke på prevensjon på 5 år

• Kan gi økte mensplager
  • Ubehag ved innsetting

Hvordan får jeg tak i kobberspiral?

Kobberspiral fås kjøpt hos oss, som også setter den inn. Spiralen plasseres inne i livmoren, og har to tynne tråder som henger ut gjennom livmorhalsen etter at den er satt inn. Verken du eller partneren din kan kjenne spiralen etter at den er satt inn.

Hva må undersøkes før jeg kan få kobberspiral?

• Sjekkliste om din egen helse
  • Graviditetstest dersom det er mulighet for at du kan være gravid
  • Prøvetakning for smittesjekk på indikasjon; som smerter, blødning, lukt eventuelt partnerbytte