Kobberspiral

Les om: Hormonspiral | P-stav | P-sprøyte | Minipille | P-piller | LARC | FAQ | Billig prevensjon

Vi tilbyr to ulike typer hormonfrie spiraler. Den tradisjonelle T-formede kobberspiralen Nova-T og den neste generasjonsspiralen Ballerine som former seg som en ring av kobberperler i livmoren. Begge typene beskytter mot uønsket graviditet lokalt – inne i livmoren og har en varighet på 5 år. De kan brukes av kvinner i alle aldre, også de som ikke har født.

Kobberspiral forebygger graviditet uten bruk av hormoner. Prevensjonseffekten skyldes hovedsakelig kobberet. Sæd som kommer i kontakt med kobber blir ødelagt. Den kan derfor ikke befrukte egg. Skulle et egg bli befruktet vil det ikke feste seg til slimhinnen. Spiralen irriterer slimhinnen slik at den støtes ut som en menstruasjon. Med kobberspiral går eggløsning som normalt, slimhinnen i livmoren blir ikke tynn og det danner seg ikke en slimpropp ved inngangen til livmoren som ved hormonell prevensjon.

Spiralen plasseres i livmoren av jordmor hos oss. Spiralen sitter på plass inntil 5 år. Det er en sett inn og glem-metode da det ikke er avhengig av at kvinnen må følge en viss rutine for å oppnå prevensjon. Settes spiralen inn i slutten av en menstruasjon, er livmorhalsen litt mer åpen enn ellers. Tar du Paracet/Ibux to timer før spiralen settes inn kan det være litt mindre ubehagelig å sette den inn. Spiralen har to tynne tråder som henger ut gjennom livmorhalsen etter at den er satt inn. Verken du eller partneren din kan kjenne spiralen etter at den er satt inn.

Kobberspiralen beskytter mot graviditet med 99 % sikkerhet i 5 år fra den er satt inn. Etter fem år har den usikker virkning

Man kan ikke på forhånd si om en kvinne får bivirkninger av prevensjonsmiddelet. To kvinner kan reagere helt ulikt. Bivirkningene reduseres som regel i løpet av de første 3 til 6 månedene.

Kobberspiralen øker ikke blodproppfaren, og kan derfor brukes av de som ikke kan eller ønsker å bruke prevensjonsmiddel som inneholder hormoner. Noen plagsomme mens ubehagelige bivirkninger med kobberspiral er ubehag ved innsetting, økt menstruasjonsblødning og økte menstruasjonssmerter. Hos noen få kan spiralen støtes ut av livmoren. Den første uken etter innsetting er det en økt risiko for  betennelse i livmoren. Dersom du får feber/sykdomsfølelse, underlivssmerter eller illeluktende farget utflod i større mengder enn tidligere, kontakt lege. Den første uka etter innsettingen bør du ikke ha samleie eller bade.

• Beskytter fra første dag
  • Slipper å tenke på prevensjon på 5 år

• Kan gi økte mensplager
  • Ubehag ved innsetting

Hvordan får jeg tak i kobberspiral?

Kobberspiral fås kjøpt hos oss, som også setter den inn. Nova-T kan også kjøpes på apotek og Ballerine kan også kjøpes via nett.

Hva må undersøkes før jeg kan få kobberspiral?

• Sjekkliste om din egen helse
  • Graviditetstest dersom det er mulighet for at du kan være gravid
  • Prøvetakning for smittesjekk på indikasjon; som smerter, blødning, lukt eventuelt partnerbytte

Bestill time til prevensjonsveiledning/Innsett av spiral her!