august 8 2019 Jordmorklinikken

Kan jeg spise sushi når jeg er gravid?

Et gjentakende spørsmål hos oss er om man kan spise sushi når man er gravid. Ja det kan du, men det er noen forhåndsregler du bør ta!

sushi

Riktig lagring av råvarer og god hygiene er viktig når det gjelder sushi. Dette er viktig for å unngå at sushi inneholder mengder av bakterien listeria. Listeriabakterien kan overføres fra kvinnen til fosteret under graviditet og forårsake infeksjon som kan føre til spontanabort, dødfødsel og sykdom. Det er mindre forekomst av listeriabakterier i sushi enn sashimi. For gravide er ferdigkjøpt sushi tryggere enn hjemmelaget på grunn av riktig lagring og hygiene.

På grunn av mengden fremmedstoffer/miljøgifter som f.eks. tungmetaller er også det noen typer fisk man fraråder gravide å spise.

Kostholdsrådet når det gjelder sushi er at gravide kan spise sushi laget av rå, fersk marin fisk, men bør unngå disse typene:

• Rakfisk
  • Selkjøtt
  • Blåkveite (over 3 kilo)
  • Gjedde og abbor over 25 cm
  • Ørret og røye over en kilo
  • Hai, sverdfisk, skater og fersk tunfisk (tunfisk på boks er trygt)
  • Fordøyelseskjertel i kamskjell, nyren i o-skjell og brunmat i krabbe

Gravet eller røkt fisk kan spises hvis det er godt innenfor holdbarhetsdato.

Vær oppmerksom på at disse rådene gjelder for sushi i Norge, vær forsiktig med å spise rå fisk når du er ute og reiser.

Våre jordmødre vil kunne råde og veilede deg med spørsmål som dette og andre spørsmål ved en svangerskapskontroll.

Referanser og mer utfyllende lesestoff om gravide og sushi: